Hoe stimuleren wij innovatie?

Nick 20 september 2018
Door Nick

Hoe stimuleren wij innovatie?

De meest innovatieve ideeën ontstaan op een werkvloer. Dat is ook één van de voornaamste redenen dat bedrijven inventieve ideeën onder de medewerkers stimuleren. Google is een groot voorbeeld voor menigeen organisaties omtrent het stimuleren van creativiteit, inventiviteit en out-of-the-box denken. Medewerkers zitten niet vast aan strikte tijden en kunnen zelfs een deel van hun werktijd vrij besteden. Om bij te blijven is het belangrijk dat iedere organisatie vernieuwende ideeën heeft en de ruimte geeft aan werknemers om deze uit te denken. Het stimuleren van nieuwe ideeën en creatieve plannen hoeft niet per se volgens de manier van Google. Er zijn meerdere manieren om innovatieve ideeën in een organisatie te stimuleren en een van de voorbeelden hiervan is een hackathon op een externe inspirerende locatie te organiseren.

Wat is een hackathon?

Een hackathon is een tweedaagse hippe workshop waarbij men nieuwe producten en/of diensten bedenkt en in elkaar knutselt. Een hackathon vindt plaats in relatief kleine groepen. De mix van verschillende hobby’s en interesses van de deelnemers, maken een hackathon aantrekkelijk voor jong én oud. Iedere creatieveling heeft wel ideeën in zijn of haar hoofd zitten, om tot innovatieve oplossingen te komen. In ons geval zijn dat innovatieve software oplossingen.

Tijd voor fun

Hackathons zijn, ondanks dat alle deelnemers over het algemeen zeer hard doorwerken, behoorlijk relaxed in de zin dat er naast veel lekkere snacks ook vaak coole gadgets zijn die men uit kan proberen (denk aan VR-headsets, Segways, de Hololens of de Amazon Echo) Er zijn plekken waar de deelnemers zich kunnen ontspannen, even een duik te nemen in het zwembad of even lekker te gaan gamen. In de avond beginnen we met een Brabantse borrel die we dan afsluiten met heerlijk diner. Samengevat: work hard, play hard!

Wie organiseren er hackathons?

Bedrijven als Microsoft, Facebook en Google organiseren ook interne hackathons om nieuwe producten te bedenken. Wist je dat de Like-button van Facebook tijdens zo’n sessie is bedacht. Ook in Nederland worden er regelmatig hackathons georganiseerd door verschillende grote en kleine organisaties.

Conclusie

Een hackathon is ideaal om medewerkers op een plezierige manier in contact te brengen, in korte tijd veel creatieve en innovatieve ideeën (software oplossingen) te bedenken en te realiseren, nieuwe vaardigheden te leren van collega’s of mensen uit andere disciplines, te netwerken met professionals binnen je eigen organisatie, jong talent aan te trekken, de organisatie als transparant en innovatief te presenteren, nieuwe businessmodellen te verkennen en de teamgeest tussen medewerkers te versterken. De ideeën en innovatie die tijdens deze hackathon worden aangedragen kunnen ook weer gebruikt worden voor klanten cases. Kortom voor onze organisatie heeft het heel veel toegevoegde waarde op verschillende vlakken. Een echte aanrader!