Waarom een goede user experience onmisbaar is bij het ontwikkelen van software.

Maatwerk software begint en staat met een goede user experience (UX). Toch is UX-design iets waar vele softwareontwikkelaars niet meteen rekening mee houden. Gevolg: gefrustreerde klanten en misgelopen inkomsten. Iets dat je te allen tijde wilt voorkomen dus. Wij leggen je uit wat UX is, en waarom UX-design onmisbaar is bij het ontwikkelen van een maatwerk softwareproduct.

User Experience

Je hebt eigenlijk altijd met UX te maken. Wanneer je Google Maps opent om de weg te zoeken, of wanneer je in de supermarkt je boodschappen doet. Het belangrijkste doel van UX-design is om een plezierige gebruikerservaring te creëren. Dit kan door de toegankelijkheid, bruikbaarheid en interactiemogelijkheden van een product zo veel mogelijk te optimaliseren. Een UX-designer denkt na over zaken zoals; hoe kan de gebruiker logisch en gemakkelijk door de applicatie navigeren? Zijn de interface elementen herkenbaar? Zijn de opvolgingen van schermen helder? Uiteindelijk is het belangrijk dat een product erin slaagt om de wensen van de bezoeker te vervullen. Dus in een webshop wil je snel iets kunnen kopen, en een magnetron moet je eten opwarmen.

User Interface

Naast UX is UI een belangrijke term om te kennen. UI staat voor User Interface, de gebruikersomgeving van een applicatie of website. UI-design draait specifiek om het optimaliseren van de gebruikerservaring op de interface. De nadruk ligt hierbij meer op het grafische vak, en minder, zoals bij de UX-designer, op het technische vak.

UX en software ontwikkelen

In software is UX dus ook een onmisbaar element. De gebruikerservaring moet namelijk spot on zijn, wil de doelgroep het product ook daadwerkelijk in gebruik nemen. Een goede user experience brengt de volgende voordelen met zich mee:

Performance boost en productiviteit

Maatwerk software die feilloos en intuïtief werkt, zorgt dat medewerkers beter in staat zijn hun weg te vinden binnen de nieuwe software. Zo blijft er meer tijd over om zich te focussen op hun werk, wat betere resultaten en dus een grotere productiviteitssprong binnen de organisatie oplevert.

Imago en klanttevredenheid

Een goed werkend product vertaalt zichzelf naar het imago van je bedrijf. Wanneer de user experience niet goed is, kan dit negatieve gevolgen hebben voor je geloofwaardigheid en daarmee de loyaliteit van je klanten. Of in het ergste geval: het verliezen van klanten. Een positieve ervaring zorgt ervoor dat je klanten tevreden zijn, en dat ze terugkeren naar de website of applicatie.

Conversies

Een prettige gebruikerservaring brengt je doelgroep soepel van A naar B. Erg belangrijk, aangezien de meeste mensen maar een korte aandachtsspanne hebben en snel afhaken wanneer het te moeilijk wordt. Een snelle en gebruiksvriendelijke applicatie zorgt dus voor meer conversies.

UX-design is dus een essentieel onderdeel bij het ontwikkelen van software. Bij DataLeaf hebben we al meer dan 20 jaar ervaring in het gedrag van de eindgebruikers. Tijdens het ontwikkelen van software leggen we dan ook altijd de nadruk op de user experience, zodat je applicatie praktisch werkt en klaar is voor de toekomst.

 

Benieuwd wat wij voor je kunnen betekenen? Neem eens contact met ons op voor de mogelijkheden.