Dit is waarom een MVP zo belangrijk is

Wat hebben Airbnb, Uber en Spotify met elkaar gemeen? Behalve dat het enorm succesvolle startups zijn, zijn deze bedrijven allemaal gestart met behulp van een MVP: Minimum Viable Product. Met een MVP kun je op een slimme manier je idee voor een product of dienst testen bij de eindgebruikers. Zo heb je snel door of je idee levensvatbaar is en verder uitgewerkt kan worden. Meer weten over wat een MVP is en wat de voordelen ervan zijn? Lees dan snel verder.

Wat is een MVP?

In een notendop, een MVP is een product of dienst met net genoeg functies om waarde te bieden en klanten tevreden te stellen. Het geeft ze een voorproefje van wat je als bedrijf in petto hebt. Een MVP is de meest simpele, maar goed functionerende versie van een product. Je dient een MVP niet te verwarren met een prototype. Een prototype draait om de presentatie van een product richting de stakeholders, en test de daadwerkelijke uitvoerbaarheid. Een MVP is direct gebruiksklaar en goed genoeg om omzet te realiseren.

 

Waaruit bestaat een succesvolle MVP?

Met een MVP kun snel feedback van gebruikers verzamelen om te testen of een product geschikt is voor de markt. Dit zonder veel tijd en geld te investeren in een eindproduct. De gedachte achter een MVP is dat je mensen een product kunt laten zien en gebruiken, in plaats van er alleen met ze over te praten.

 

Een succesvolle MVP:

-       Biedt gebruikers genoeg waarde zodat ze het uiteindelijke product daadwerkelijk gaan gebruiken;

-       Biedt gebruikers inzichten in welke toepassingen in de toekomst toegevoegd kunnen worden;

-       Biedt de optie om gebruikers feedback te laten geven, zodat je je idee kunt optimaliseren.

 

De voordelen van een MVP

Maar waarom zou je een Minimum Viable Product bouwen, en niet meteen een eindproduct? De voordelen van een MVP op een rijtje:

 

1. Snel feedback krijgen. Zoals we al uitlegden biedt een MVP de mogelijkheid om snel feedback van de gebruikers te krijgen. Je komt er snel achter welke functies de gebruikers leuk vinden en welke niet. Zo kun je je product optimaal verder ontwikkelen.

2. Uittesten zonder risico’s. Een MVP is de basisversie van een idee. Dit betekent dat je weinig tot geen kosten maakt op het gebied van design, ontwikkeling en productie. Zo loop je ook geen risico een heleboel geld geïnvesteerd te hebben in een product dat niet levensvatbaar is.

3. Focus op de hoofdzaken. Bij het ontwikkelen van een MVP focus je je op de belangrijkste zaken. Over bijzaken en details hoef je je dus nog niet druk te maken.

4. Snelle lancering. Doordat een MVP geen overbodige functies heeft kan deze snel ontwikkeld worden. Zo bespaar je dus ontwikkeluren en is je product of applicatie binnen no time live. Dit is ook gunstig voor de zichtbaarheid en vindbaarheid, zeker wanneer je nog investeerders wilt aantrekken.

5. Relatief lage investering. Het bouwen van een MVP is een relatief lage investering. Hierdoor kun je de levensvatbaarheid van je product toetsen, en loop je minder risico een heleboel geld weg te gooien.

 

Kortom, een MVP is dus onmisbaar bij het ontwikkelen van je nieuwe softwareproduct. Je kan sneller, slimmer en succesvoller werken. Benieuwd hoe wij je kunnen helpen met het ontwikkelen van een MVP? Neem eens vrijblijvend contact met ons op voor een kop koffie!