Wat is een Design Sprint en hoe pak je deze aan?

De Design Sprint; als je een beetje thuis bent in de Agile werkwijze heb je hier vast wel eens van gehoord. Een Design Sprint is een van de beste methodes om een digitaal concept te ontwikkelen, en dus snel in te spelen op innovaties. Zegt het je nog niet veel? Dan leggen we je graag uit wat het betekent en hoe je zo’n sprint precies aanpakt. In deze blog vertellen we je er alles over.

Een Design Sprint is een proces waarin je in vijf stappen snel en goedkoop ideeën kunt ontwikkelen, valideren, prototypen en testen. Design Sprints worden steeds vaker toegepast om snel op innovaties te kunnen inspelen. De sprint doet de belofte dat je alles in slechts vijf dagen kunt uitvoeren – van voorbereidend werk, tot het ontwikkelen van prototypes en het testen van deze prototypes.

 

Design Thinking Methode

De basis van de Design Sprint is de Design Thinking methode; een methode die handvatten geeft om vraagstukken inzichtelijk te maken en op te lossen. Het draait er bij deze methode om dat je snel nieuwe ideeën ontwikkelt – er vinden dus minder vergaderingen plaats en er wordt meer daadwerkelijk gedaan. Bij de Design Thinking methode wordt er gebruik gemaakt van vijf verschillende fases:

 

1. Empathie – Er wordt empathie ontwikkeld voor alle betrokkenen van het probleem. Tijdens deze fase wordt zoveel mogelijk informatie verzameld.

2. Het probleem definiëren – De informatie die in de eerste fase is verzameld wordt geanalyseerd om het probleem te definiëren.

3. Ideeën opdoen – Welke ideeën kunnen een oplossing bieden voor het vastgestelde probleem?

4. Een prototype maken – Aan de hand van de bedachte ideeën wordt een vereenvoudigde versie ontwikkeld: het prototype.

5. De oplossing testen – In deze fase wordt het prototype daadwerkelijk getest.

 

De Design Sprint

In een Design Sprint wordt de Design Thinking methode in een periode van vijf dagen uitgevoerd. Over het algemeen duurt een Design Sprint vijf dagen, waarin elke dag een stap uit de Design Thinking methode centraal staat.

 

  • Maandag: Op deze dag wordt er geprobeerd de uitdaging te begrijpen en te doorgronden.
  • Dinsdag: Op dinsdag vindt er een brainstorm plaats om zo veel mogelijk ideeën te genereren.
  • Woensdag: De ideeën worden nog eens doorgelopen en de beste worden uitgekozen voor een concept.
  • Donderdag: Op donderdag wordt een concreet prototype ontwikkeld.
  • Vrijdag: Het prototype wordt getest en er wordt feedback opgevraagd bij eindgebruikers.

 

De voordelen van een Design Sprint

Een Design Sprint zorgt er dus voor dat het risico van een onsuccesvol product minimaal blijft. Omdat je een prototype van je idee bij eindgebruikers laat testen krijg je al snel inzichten in de haalbaarheid van je project. Hierdoor kom je niet op een te laat moment (wanneer je er al veel geld, tijd en energie in hebt geïnvesteerd) voor verrassingen te staan. Daarnaast duurt een design print maar 5 dagen – ook dit scheelt behoorlijk in budget dan wanneer je maanden werkt aan een product.

Samen online innoveren?

Wil jij weten of jouw idee, product of dienst haalbaar is? Ontdek wat wij voor je kunnen betekenen en neem vrijblijvend contact met ons op.