Direct naar content

Onze visie op maatwerk software

Nick van Tellingen 16 augustus 2023

Een succesvolle applicatie, platform of systeem ontwikkelen we samen. Hoewel wij experts zijn in software, heb jij als klant kennis van je eigen gebruikers en de specifieke branche waarin je actief bent. Door onze krachten te bundelen, kunnen we iets ontwikkelen dat daadwerkelijk waarde heeft. Het is essentieel om duidelijk te communiceren en doelen te stellen. Hoe beter wij begrijpen wat je wilt bereiken of welk probleem je wilt oplossen, des te beter kunnen we je helpen bij het vinden van de juiste oplossing.

Bij DataLeaf ontwikkelen we inmiddels al meer dan 20 jaar software, en daar hebben we een visie op ontwikkeld. Deze visie bestaat uit een aantal componenten die we belangrijk vinden, zoals realistische keuzes maken, blijven doorontwikkelen en verwachtingen te overtreffen.

Waarom maatwerk

We ontwikkelen software op maat. Uit onze ervaring blijkt dat een applicatie die is ontwikkeld voor een grote groep gebruikers zelden voldoende aansluit bij de individuele behoeften. In de praktijk betekent dit dat je compromissen moet sluiten in je manier van werken. Met een maatwerkoplossing draaien we dit om: jouw wensen en werkprocessen vormen het uitgangspunt en wij ontwikkelen de tools die daar perfect op aansluiten.

Mario Brenters, directeur: ‘’Maar hoe zeer we ook fan zijn van maatwerk software: uiteraard blijven we wel realistisch. Je dient als organisatie een goede afweging te maken: Betreft het een standaard proces, wat voor vele organisaties hetzelfde werkt, zoals facturatie? Dan is standaard software vaak de betere keuze. Maar betreft het een organisatie specifiek proces, of wil je het maximale halen uit de mogelijkheden die IT te bieden heeft voor jouw organisatie? Dan is maatwerk onmisbaar.’’

MOSCOW-methodiek

Mario: ‘’Bij het ontwikkelen van software werken veel organisaties volgens MOSCOW-methodiek. Een prioteringsmethode waarbij functionaliteiten worden verdeeld in vier categorieën: Must-haves, Should-haves, Could-haves en Won’t-haves. Een handig model, maar het nadeel is wel dat de functies die niet noodzakelijk zijn, maar het product juist uniek maken, onderaan de prioriteitenlijst belanden. Daarom werken we bij DataLeaf met het KANO-model. Dit model verdeelt features in drie categorieën: Must-haves, Performance-haves en Exciters.’’

Het is belangrijk een goede afweging te maken tussen wat het product minimaal moet bevatten (MVP = minimum viable product) en enkele exciters die de wensen van je klanten overtreffen. Een praktisch voorbeeld: Facturatie software bevat uiteraard alle functies die nodig zijn om facturen te versturen. Maar dat is precies wat de klant verwacht. Je verrast pas écht door als extraatje een handig dashboard te ontwikkelen zonder dit vooraf te communiceren.’’

Doorontwikkeling en onderhoud

Na livegang is een softwareproduct is in onze ogen niet ‘af’. De technologie staat niet stil, er zijn voortdurend nieuwe mogelijkheden waarmee je je de concurrentie voor kunt blijven. Bovendien ontwikkelt je bedrijf zich en moet je softwaresysteem met je bedrijf meegroeien.

Bij DataLeaf zien we softwaredevelopment dan ook als een doorlopend proces. Hier houden we rekening mee tijdens de ontwikkeling. We beginnen met een solide en schaalbare basis. Na oplevering van het product blijven we graag betrokken bij de doorontwikkeling. Per half jaar kijken we samen waar nog nieuwe kansen liggen en verdere automatisering mogelijk is. Zo blijven onze klanten voorop lopen en hebben we al veel langetermijnrelaties mogen opbouwen.

Daarnaast hebben we een sterke focus op veiligheid. Ook beveiligingstechnieken evolueren (net zoals bedreigingen) en moeten up-to-date gehouden worden. We zorgen dan ook altijd dat de software geüpdatet is volgens de laatste versie en voorzien is van de nieuwste beveiligingsmaatregelen.

Koppelingen maken

Het koppelen van systemen en data is een belangrijke stap in het doorontwikkelen van een digitaal systeem. Door data uit te wisselen kun je efficiënter werken. Automatisering neemt veel mensenwerk uit handen, wat ook nog eens tijd en kosten bespaart. En daarnaast kun je je volledig bezighouden met werk wat je daadwerkelijk leuk vindt.

Hoe we te werk gaan

Een succesvolle samenwerking valt of staat met een goede aanpak. Na meer dan 20 jaar aan ervaring durven we te zeggen dat we onze werkwijze inmiddels optimaal hebben uitgewerkt.

1 – Verdiepen/voorbereiding

We starten niet zomaar met ontwikkelen. Het is belangrijk dat we allereerst de businesscase scherp krijgen. We gaan de diepte in om te zien of je project in de markt past en maken de scope helder. Heb je niet alleen een idee, maar al een werkend legacy product dat je wilt vernieuwen? Dan kijken we wat de staat is van de software en welke onderdelen je mee wilt nemen.

Nadat de basis op orde is starten we met de backlogsessies. Hierin vertalen we samen met alle key users de opdracht naar een product backlog (de takenlijst met items die gemaakt worden binnen een groter product). Deze items gaan we daarna prioriteren. Welke functionaliteiten zijn essentieel, welke onderdelen zijn minder belangrijk? Het team schat de functionaliteiten ten opzichte van elkaar in. Hierna maken een roadmap met elkaar zodat je weet wat je wanneer kunt verwachten. Hoeveel tijd hebben we, in hoeveel sprints gaan we werken en wat gaan we in een sprint opleveren?

2 – Ontwikkelen in sprints

In de ontwikkelfase start het scrumteam met het ontwikkelen van de functionaliteiten in sprints van twee weken. Elke nieuwe sprint starten we met een sprintplanning, hierin plannen we de sprint tot in detail. Aan het einde van de sprint leveren we een stukje functionaliteit op. Deze presenteren we aan je middels een demo. Dit is tevens het moment waarop je feedback kunt geven. Na tien sprints leveren we het eindproduct op en vindt de acceptatietest plaats. Na het verwijderen van de laatste bugs kan de software live.

3 – Support en onderhoud

Na livegang laten we je echt niet aan je lot over. Het developmentteam is nog ongeveer een maand actief met het product bezig. Bijvoorbeeld bij het optimaliseren, het verbeteren van de performance en het verhelpen van feedback of bugs. Hierna gaat je product over naar onze supportafdeling. We zorgen er bijvoorbeeld voor dat (beveiligings)certificaten up-to-date blijven, de server beschikbaar blijft of lossen eventuele problemen op. Het liefst blijven we dus ook nog betrokken bij de doorontwikkeling van het product. Zo plannen we graag (half)jaarlijkse evaluaties met je om te zien waar nog nieuwe kansen liggen of waar verder geautomatiseerd kan worden.

 

Samen maatwerk software ontwikkelen?

Klaar om je ambities waar te maken? We vertellen je graag vrijblijvend meer over een samenwerking.

Contact
tech trends