Direct naar content

Ontwikkel je carrière bij DataLeaf

Op dit moment is de vraag naar software engineers groot. Wat we vaak zien: veel organisaties richten zich uitsluitend op senior engineers. Juniors worden bewust niet aangenomen, uit de aanname dat een senior direct zelfstandig werkt en complexe vraagstukken aankan. Bij DataLeaf kiezen we bewust voor een andere aanpak.

web app native app hybride app
Britt Gommers 16 september 2025

Wij investeren juist bewust in junior developers. Veel van onze collega’s zijn bij ons gestart na hun stage of afstudeeropdracht. Inmiddels bestaat ons team uit meer dan 21 developers, waarvan 47% als junior direct van de hogeschool of universiteit is begonnen. In deze blog spreken we lead developer Niels van der Does over zijn visie op het opleiden van junior collega’s.

Team Delta

Niels is verantwoordelijk voor team Delta: één van de twee ontwikkelteams die werkt aan Oscar ECD, ons elektronisch cliëntendossier voor de GGZ. In zijn team zitten zowel ervaren developers als starters. “Mijn rol is om technische richting te geven, de kwaliteit van het project te bewaken en de samenwerking binnen het team soepel te laten verlopen,” legt Niels uit. “Daarnaast begeleid ik teamleden in hun ontwikkeling. Niet altijd zelf, trouwens. Zo wordt onze stagiair bijvoorbeeld begeleid door een medior developer. Niet alleen omdat dat hen de kans geeft om ook in hun rol te groeien, maar ook omdat het kennisdelen versterkt. Je merkt dat mensen hun eigen expertise anders gaan inzetten als ze het aan iemand moeten uitleggen.”

Begeleiding op maat 

Er is geen standaardformat als het gaat om begeleiding. “We proberen daar maatwerk in te leveren”, vertelt Niels. “In het begin kijken we waar iemand staat: wat kent iemand al van onze tech stack? Als iemand bijvoorbeeld nog geen ervaring heeft met Angular, dan laten we diegene eerst documentatie lezen of een tutorial doen. Pas daarna gaan we samen kijken naar een eerste, klein sprintpunt om op te pakken. Belangrijk is dat het veilig voelt: we gooien niemand direct in het diepe.”

Werken volgens de scrum methode 

Binnen DataLeaf werken we volgens de scrummethodiek. Taken liggen klaar op het scrumboard, en developers kiezen in overleg waar ze aan werken. “Bij junioren kijken we natuurlijk iets actiever mee,” legt Niels uit. “We zorgen ervoor dat ze starten met kleine, overzichtelijke taken waar ze meteen resultaat van zien, bijvoorbeeld een visueel element op een scherm. Zo bouwen ze stap voor stap vertrouwen op in hun werk en hun rol.’’

Bovendien denken we binnen DataLeaf na over structurele manieren om starters nog beter te ondersteunen. “Eén van onze teams heeft bijvoorbeeld een losstaande oefenopdracht ontwikkeld, waarmee een nieuwe collega al oefenend kennismaakt met de gebruikte technieken. Die aanpak spreekt ons erg aan. We kijken nu of we zoiets breder kunnen inzetten.”

Leren op eigen tempo 

Hoewel er team-brede momenten zijn voor reflectie, zoals tijdens de retrospectives, kiest Niels ook bewust voor korte, informele feedbackmomenten. “Vooral in de eerste weken is het belangrijk om vinger aan de pols te houden. Wat gaat goed? Waar loop je vast? Je moet voorkomen dat iemand een maand lang worstelt zonder dat iemand het in de gaten heeft.”

Waarom junioren? 

Bij DataLeaf kiezen we er bewust voor om in te zetten op jong talent. “Senior developers zijn moeilijk te vinden,” zegt Niels. “En eerlijk is eerlijk: soms is het ook lastiger om hen te laten meebewegen met hoe wij dingen doen. Juniors zijn nog erg flexibel in een bepaalde manier van werken. Ze zijn nieuwsgierig, ijverig en open. Je kunt hen makkelijker begeleiden en binnen je processen laten landen.”

Dat betekent niet dat ervaring onbelangrijk is. “We hebben recent iemand aangenomen met wat meer ervaring op de teller. Die stelt vragen die ons aan het denken zetten, dat is ook verfrissend. Maar het is waardevol om een goede balans te hebben tussen ervaring en nieuwe energie.”

Door blijven leren 

Bij DataLeaf stopt ontwikkeling niet na het inwerken. Niels: “We proberen ook altijd te kijken naar wat iemand verder nog wil leren, buiten de dagelijkse werkzaamheden om. Denk aan cursussen of certificaten. Daar is opleidingsbudget voor en daar wordt ook actief naar gevraagd. Ik ga regelmatig met teamleden zitten: is er iets wat je dit jaar zou willen leren? Wat lijkt je interessant? Hoe kunnen we je daarin ondersteunen?” Die autonomie is belangrijk. “We willen niet dat iemand iets móet doen waar hij geen zin in heeft. Het moet iets zijn waar je echt energie van krijgt.”

Kennis overdragen 

Gelukkig beleeft Niels zelf ook veel plezier aan zijn functie. “Het is gewoon heel leuk om kennis over te dragen. En wat het extra interessant maakt: als je iets aan iemand moet uitleggen, dan dwingt dat je om het zelf ook écht goed te begrijpen. Dat doet ook iets met jouw eigen kennis.”

Daarbij ziet hij hoe die begeleiding vruchten afwerpt: “Het is mooi om te zien hoe iemand groeit. Iemand die als junior binnenkomt en een jaar later weer een nieuwe collega helpt. Dan hoor je ze dingen uitleggen die jij ze ooit hebt uitgelegd. Dat is gewoon tof om mee te maken.”

Benieuwd naar een carrière bij DataLeaf?
Bekijk de vacatures of neem contact op voor een kennismaking. Want wie weet begint jouw ontwikkelreis straks ook bij ons!