Motiveren en delegeren
De projectmanager verdeelt de taken binnen het team. Maar ga, voordat je hieraan begint, eerst eens na wat je teamleden nodig hebben om hun taken af te ronden. Wat zijn hun sterke en zwakke punten? Wanneer je zomaar taken aan mensen toewijst in de verwachting dat iedereen wel weet hoe ze deze moeten volbrengen duurt het wellicht veel langer dan gewenst. Betrek je mensen bij het gehele proces; houd ze te allen tijde geïnformeerd en leid ze samen naar het einddoel toe. Geef het goede voorbeeld door positief te zijn over de kracht van je team. Als leider van het project heb je veel invloed op het enthousiasme en dus vaak ook de motivatie in de groep. Een succesvol project staat of valt bij een betrokken team dat de uitdaging durft aan te gaan.
Ken de risico’s
Bij het uitvoeren van een IT-project komen altijd risico’s kijken. Sommige zijn verwacht, andere kun je niet altijd voorzien. Als project- en teammanager zal je actie moeten ondernemen en je teamleden daarbij begeleiden. Zet mogelijke valkuilen alvast op een rij en zorg dat je de cultuur van het team kent. Bedenk ook alvast hoe je met mogelijke problemen kunt omgaan. Zo kun je je het beste voorbereiden.
Houd altijd de deur open
Houd de deur open – zowel letterlijk als figuurlijk. Het leiden van een succesvol project vereist goede communicatie. Faciliteer teamgesprekken en vergaderingen (gebruik apps en programma’s indien dit niet live kan) en zorg ervoor dat individuele teamleden je altijd kunnen aanspreken wanneer dat nodig is. Communiceer resultaten zo vaak mogelijk, zelfs wanneer teamleden het niet nodig achten.
Gebruik alle technologie die je tot je beschikking hebt
Als IT-specialist ben je op de hoogte van de nieuwste technologieën. Gebruik het dan ook om nieuwe trucs en technieken te leren. Neem apps en tools in gebruik die je teamleden helpen in hun werk, en gebruik beschikbare data om de bedrijfsstrategie te verbeteren. Met innovatieve technologie kun je leiderschap makkelijker en effectiever maken.
Kies je prioriteiten
Als manager heb je de taak om te bepalen welke taak prioriteit heeft en welke later kan worden opgepakt. Bedenk van tevoren wat je precies wilt bereiken en welke taken daarvoor uitgevoerd moeten worden.
Evalueren en bijsturen
Tussentijds evalueren hoe het project verloopt is een must. Soms kan blijken dat je je prioriteiten moet aanpassen, omdat je zelf iets verkeerd hebt ingeschat, of omdat er iets binnen het project verandert. Ben daarom flexibel en houd niet te streng vast aan je initiële plan.
Samen een succesvol gemanaged IT-project opstarten? Bij DataLeaf ben je aan het juiste adres. Laten we samen een kop koffie drinken!